måndag & att vara otillräcklig

Varit en fullsmäckad dag med först skolan, sen gym och sen bussen hem så var inte hemma förrens halv 7. Känner att vardagen verkligen dragit igång igen och det är så jobbigt. Att alltid känna att man har saker man måste göra, prov man måste få bra betyg på, man måste se bra ut, man måste gå till gymmet osv. Så mycket måsten hela tiden. Jag har jättemycket i skolan de kommande veckorna och det känns jättejobbigt. Vill helst av allt bara stanna hemma varje dag. Men det kan man inte, för då får man inga/dåliga betyg och det leder till en dålig framtid. Sen så måste man träna en massa med, man ska ha den perfekta kroppen, gärna smal som en fiskelina. Sen så ska man alltid vara trevlig, och man kan aldrig ha en dålig dag i skolan. Man kanske känner sig jättetrött inför ett prov, orkar inte riktigt plugga, och vips! Hela betyget i det ämnet/kursen dras ned.
Jag har inte som mål att ha A i allt, utan har bestämt mig för att jag bara måste vara godkänd i alla ämnen, allt över det är bara plus. Men endå när man får tillbaka ett prov och det står D på det så känner man sig otillräcklig, och dum. Och då känns det ju endå inte bra.  Vad ska man göra för att man ska känna sig tillräcklig i allt? Det är så svårt. Men hittade en ganska bra video just om att känna sig otillräcklig.    
 
http://boom.aftonbladet.se/helt-arligt-frida-och-michaela-om-att-racka-till/ 

Kommentarer:

1 milina.blogg.se:

jag fick bara ig och g (som det hette på min tid) när jag gick i skolan. då känner man sig dum kan jag säga! tycker du ska vara stolt över dina betyg. man behöver inte vara bäst i alla ämnen, eller i skolan överhuvudtaget. vi är bra på olika saker, och alla är inte bra i skolan helt enkelt. men vi som inte är bra i skolan, är bra på andra saker istället! ta inte skolan på blodigt allvar, gör bara det bästa du kan.

2 Janie:

Förstår inte hetsen över bra betyg. Gick ur skolan för 4 år sedan, har visat dem en gång, och då visade det sig att mitt ända IG var anledningen till att jag kom in på min utbildning... sjukt system. Kämpa på!

Kommentera här: